Atraktívnosť, zapamätateľnosť a dôveryhodnosť názvu. To všetko môže v roku 2024 rozhodnúť o tom, či si zákazník kúpi u vás, alebo si vyberie konkurenčný e-shop. Ako teda vybrať správny názov a na čo si dať pozor? Na záver článku sa s nami o niekoľko tipov podelila Lenka Paprok, profesionálna sloganistka.
Krok 1: Informácie o e-shope
V prvom kroku výberu ideálneho názvu pre váš e-shop budete mať za úlohu zhromaždiť čo najviac informácií o vašom internetovom obchode.
Premýšľajte a zapisujte si:
❓ Kto je môj zákazník? Na akú cieľovú skupinu sa zameriavam?
❓ Aký tovar budem predávať? Aké prídavné mená alebo príslovky vám pri jeho opise napadnú? Aký problém pomôžem zákazníkovi vyriešiť svojím tovarom?
❓ Aká je moja vízia a poslanie? Má môj tovar hlbší význam, napr. robí ľudí krajšími, je ekologický, je nejakým spôsobom jedinečný atď.
❓ Kto je moja konkurencia? Aké sú názvy mojich konkurentov? Čo sa mi na ich názve páči/nepáči? V čom je môj e-shop iný a lepší?
Krok 2: Brainstorming
Informácie z prvého bodu vám napovie, akú myšlienku by mal názov niesť a akým štýlom by mal byť napísaný. Je teda čas zvolať niekoľko ľudí na brainstorming a začať premýšľať. Všetky nápady si zapíšte, ale zatiaľ bez hodnotenia. K tomu sa dostaneme neskôr.
Pri tvorbe názvu môžete popustiť uzdu svojej fantázii:
Vyskúšajte rôzne jazyky - neobmedzujte sa len na angličtinu. Vedeli ste, že Kenvelo znamená v hebrejčine "áno a nie"?
Vytvárajte skratky a akronymy - akronymy sú skratky, ktoré sa neskloňujú a môžu sa skloňovať - napríklad Čedok, Česká dopravná kancelár.
Vytvárajte nové slová - pri nových slovách si môžete byť istí originalitou - napríklad Notino samo o sebe nič neznamená.
Pomoc môžete hľadať aj na rôznych webových stránkach:
-
Thesaurus.com – slovník synoným v angličtine
-
Portmanteaur.com – vytvára kombinácie daných slov
-
Naminum.com – vytvára nové slová z daného slova pomocou predpôn a prípon
- Wordoid.com – podobne ako Naminum, ale poskytuje viac možností na určenie konečného dizajnu.
Krok 3: Výber favorita
Ak je brainstorming úspešný, mali by ste mať pred sebou veľa rôznych nápadov. Ako však vybrať ten najlepší? Vyberte si niekoľko favoritov (ideálne 4 - 6) a otestujte ich podľa nasledujúcich bodov.
Má voľnú doménu?
Predtým, ako sa nadchnete pre nejaké meno, je potrebné zistiť, či vás niekto neprekonal. Na českom trhu je viac ako 50 000 e-shopov, takže konkurencia je veľká. Dostupnosť názvu domény môžete zistiť napríklad na stránkewww.domeny.sk. Dávajte si tiež pozor na podobné odchýlky (preklepy, pomlčky atď.).
Tip: V plánovači kľúčových slov v službe AdWords alebo Sklik môžete zistiť, koľko ľudí pri zadávaní adresy prepisuje. Ak sú preklepy časté, možno by sa oplatilo zaregistrovať "nesprávny" variant a presmerovať používateľa priamo na vašu (správnu) webovú stránku.
Vyvoláva v ľuďoch správne pocity?
Je žiaduce, aby názov vyvolával v ľuďoch pocit, emóciu a záujem. Ak to ten váš dokáže, môžete si to sami otestovať jednoduchou otázkou. Ak vám však ľudia povedia, že názov hovorí o tom, že predávate súčiastky na autá, ale v skutočnosti predávate luxusnú kozmetiku, radšej svoj výber zvážte.
Je ľahké si ho zapamätať a vysloviť?
Čím je názov dlhší, tým je pre zákazníka zapamätateľnejší a pre vás ťažší. Ideálny názov by nemal mať viac ako 12 písmen a doména by nemala obsahovať viac ako 2 slová.
Myslite aj na výslovnosť. Názov vášho e-shopu sa nebude vyskytovať len v písanej podobe. Budete ho diktovať cez telefón alebo sa o ňom budú zákazníci rozprávať. Aj taká banalita, ako je číslovka v názve, môže spôsobiť problém - pri vyslovení sa nedá zistiť, či sa píše slovom alebo číslicou.
Je vhodný pre moju cieľovú skupinu?
Zákazníci sú základom vášho podnikania, preto by ste mali zvážiť, či názov osloví vašu cieľovú skupinu a či mu bude rozumieť. Seniori neocenia cudzie slová a niektorí ich možno ani nebudú vedieť vysloviť. Na druhej strane, u mladšej generácie môžu pridať názvu na príťažlivosti.
Nebude ma to v budúcnosti obmedzovať?
V roku 2012 spoločnosti Google a Seznam zmenili svoje vyhľadávacie algoritmy, takže sú preč časy, keď kľúčové slová v doméne mali vplyv na výsledky vyhľadávania. Uvádzanie produktov, ktoré ponúkate, v doméne vám teda nielenže nepomôže, ale môže byť na obtiaž pri rozširovaní sortimentu. Krásnym príkladom obmedzujúceho pomenovania je e-shop Notino.cz, ktorý musel v roku 2016 zmeniť značku z pôvodného Parfums.cz na nový, menej špecifický názov. Stará verzia evokovala špecializáciu len na parfumy.
Môžem si naň zaregistrovať ochrannú známku?
V neposlednom rade sa uistite, že slovo použité v názve alebo celý názov nie je zaťažený ochrannou známkou registrovanou na Úrade priemyselného vlastníctva. Keď máte pre svoj e-shop víťazný názov, mali by ste ho zapečatiť aj registrovanou ochrannou známkou.
Čo radí sloganistka Lenka Paprok:
„Vymýšlení názvu je adrenalinový zážitek. Možná se vám stalo nebo z doslechu víte o někom, koho přemohlo nadšení a skočil po hlavě do e-shopu a prostě ho nějak pojmenoval. A ono to nedopadlo. Před uvedením na trh název značky dostatečně nezrešeršoval a postupem času se ukázalo, že název nesedne. Zabolelo to. Důvodů mohlo být víc. Název byl příliš obecný a málo fantazijní. Nebylo ho možné chránit ochrannou známkou. Neměl ani volnou doménovou koncovku CZ. Nebyl jedinečný a odlišitelný od konkurenčních. Nikdo si ho nepamatoval a neuměl ho ani správně vyslovit.„
Ako teda zažiť adrenalín s dobrým koncom?
„Pokud jste na začátku a název teprve hledáte, sepište si kreativní zadání. Potřebujete totiž vědět, kam skáčete. Jaký název hledáte. Jedině tak budete znát své preference, zmapujete si cílovku a poznáte konkurenci. Vymyslete nápadů víc, nebo opravdu hodně. Klidně i 500! Nebojte se, můžete je dát dohromady sami nebo s pomocí kolegů či profesionálních sloganistů, jako jsem já. Ti za vás názvonápady nejenže vymyslí, ale i protřídí s přihlédnutím k volné doménové koncovce CZ, SK, EU aj. Zkrátka podle toho, kde chcete teď a v budoucnu působit. Mohou nápady testovat v zapamatovatelnosti, jedinečnosti i odlišitelnosti. Aby se název líbil, nestačí. Chce to googlit, projít katalog na Upv.cz nebo mezinárodní TM view. Nejlepší volné domény, které prošly sítem, zaregistrujte. Pomocí hlubší právní rešerše zjistíte, které značky půjdou registrovat jako ochranná známka. Teprve z těch vyberte. A až teď do toho skočte — takový název značky e-shopu bude ten pravý!“
Ing. Lenka Paprok (*1988) je profesionální sloganistka, která pomáhá svým klientům hledat slova. Vymýšlí jedinečné slogany, claimy, domény nebo názvy v češtině či angličtině. Vášeň pro jazyky se jí stala osudnou – dnes je z ní nadšená digitální nomádka a když se zrovna neučí na Gran Canarii španělsky, jako hostitelka vylepšuje doma v Česku pracovní útočiště Retreat.cz pro vývojáře, kreativní profesionály, umělce a digitální nomády.
|
Zhrnutie a rady na záver
Ideálny názov e-shopu by mal byť:
-
Originál
-
S voľnou doménou
-
Maximálne 12 písmen a 2 slová
-
Ľahko zapamätateľný
-
Ľahko vysloviteľný
-
Vyvolávanie správnych asociácií
-
Vhodné pre moju cieľovú skupinu
A rada na záver? Hoci vybrať si prvý názov, ktorý vám napadne, nie je najlepší nápad, ani druhý extrém - stráviť nad výberom týždne - nie je dobrý nápad. To, ako pomenujete svoj internetový obchod, je samozrejme dôležité, ale ak váš tovar a služby nespĺňajú očakávania zákazníkov, ani ten najlepší názov vás nezachráni.