Nakupovanie v e-shopoch sa stalo súčasťou nášho každodenného života. Počet online nakupujúcich sa každoročne zvyšuje a to so sebou prináša aj zvýšenú zodpovednosť prevádzkovateľov e-shopov z hľadiska transparentnosti, dôveryhodnosti a ochrany spotrebiteľa. Asociácia pre elektronický obchod APEK v spolupráci s advokátskou kanceláriou MKA Nosko informuje o troch dokumentoch, ktoré je obchodník povinný poskytnúť spotrebiteľovi v súvislosti s kúpnou zmluvou uzatvorenou prostredníctvom e-shopu.
Potvrdenie o prijatí objednávky
Ak spotrebiteľ zadá objednávku prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku (nákup na e-shope), prevádzkovateľ internetového obchodu je povinný bezodkladne potvrdiť jej prijatie prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku. Ide o potvrdenie obchodníka o doručení objednávky spotrebiteľa, nie o prijatie objednávky.
POZOR!!! Toto potvrdenie je potrebné striktne odlišovať od prijatia takto doručenej objednávky. Prijatím objednávky vzniká kúpna zmluva, na základe ktorej je obchodník povinný predať tovar spotrebiteľovi. Z týchto dôvodov je vhodné venovať pozornosť formulácii takéhoto potvrdenia o doručení objednávky (žiaľ, niektorí obchodníci nemajú v praxi jednoznačnú formuláciu), pretože v opačnom prípade môže byť stotožnené s akceptáciou.
Potvrdenie o uzavretej zmluve v textovej podobe vrátane obchodných podmienok
Prevádzkovateľ e-shopu je povinný v primeranej lehote po uzavretí zmluvy (najneskôr však pred dodaním tovaru/služby) poskytnúť spotrebiteľovi potvrdenie o uzavretej zmluve v textovej podobe. To isté platí aj vo vzťahu k obchodným podmienkam, reklamačným poriadkom alebo pokynom, ktoré musia byť zaslané na trvanlivom nosiči (t. j. e-mailom alebo písomne v listinnej podobe).
To znamená, že po uzavretí zmluvy musí obchodník zaslať spotrebiteľovi potvrdenie o uzavretí zmluvy vrátane obsahu obchodných podmienok v textovej podobe.
Túto povinnosť teda nemožno splniť jednoduchým uvedením hypertextového odkazu vedúceho na webové sídlo obchodníka.
Potvrdenie o prijatí odstúpenia od zmluvy
Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu, ak bola zmluva uzavretá prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku, a to do 14 dní. Táto lehota začína plynúť odo dňa uzavretia zmluvy a v prípade:
- kúpnej zmluvy odo dňa prevzatia tovaru,
- zmluvy, ktorá zahŕňa niekoľko druhov tovaru alebo dodanie niekoľkých častí, odo dňa prijatia poslednej dodávky tovaru, alebo
- zmluvy, ktorej predmetom je pravidelné opakujúce sa dodanie tovaru, odo dňa prijatia prvej dodávky tovaru.
Zaslanie potvrdenia je povinné aj v prípade, že spotrebiteľ odstúpi od kúpnej zmluvy bez uvedenia dôvodu, ak tak urobí prostredníctvom online formulára zverejneného obchodníkom.
Existuje niekoľko prípadov, v ktorých sa musí zaslať písomné potvrdenie
Existujú ďalšie prípady, keď je potrebné spotrebiteľovi zaslať potvrdenie. Typicky v prípade reklamačného konania.
Nezabúdajte, že všetky oznámenia spotrebiteľovi musí obchodník zasielať jasne a zrozumiteľne v jazyku, v ktorom sa uzatvára zmluva. Neuskutočnenie jasnej a zrozumiteľnej komunikácie navrhovaným spôsobom nemá za následok neplatnosť, ale môže byť porušením informačnej povinnosti, ktorá dáva spotrebiteľovi právo odstúpiť od zmluvy za výhodnejších podmienok.